Fuiyoh/Alalalan ! Malaysia: Rasa Sayang?

.

Kami Sudah Berpindah

PERHATIAN!



Buat Duit Dengan Google!Bukan Skim Cepat Kaya!


Klik Disini!
.Dapatkan 1Juta Pelawat Secara Percuma Ke Blog/Web Anda
Click Here for Free Traffic!






03 October 2007

Rasa Sayang?

Anda semua mungkin pernah melihat atau mendengarkan iklan ygmenyanyikan lagu ‘rasa sayang hei”Aku baru je dapat sms dr member aku ternyata memang betul beritanya,sehingga waktu aku buka thread ini masih belum tindakan segera dilakukan olehweb administrator. Sila ke http://www.rasasayang.com.my/index.cfmkemudian klik pada menu comments.

Semuanya berpunca dakwaan mereka bahwa lagu rasa sayangberasal dari indonesia,menuduh kita bangsa penciplak dan mundur dari segi muzik dgn mengambil faktorramai org malaysiamengila2 band & lagu2 indon


Lagu "Rasa Sayang" ini memang adalah lagu asli dondang sayang cina peranakan baba nyonya negeri-negeri selat melaka, pulau pinang dan singapura, memang bukan lagu orang melayu pun. Sama ada asalnya dari lagu rakyat Ambon/Maluku Indonesia tak taulah. Nak tak nak, sememang orang Melayu memang masih tercari-cari identiti sendiri, kurang jatidiri sebab budaya dan tamadun bangsa Melayu setakat berpuluh tahun sahaja. Jangan marah ya...

This is amusing..taken from detikforum

Kita semua share budaya dan bangsa yg sama (maybe tak 100%).. orang Mesia/Indon migrate here and there. Arwah Atok aku sendiri pun orang merantau dari Indon, mesti la budaya tu ter-share2. Darah Indon ada pada aku, jadik rojak @ nasi lemak @ kain sarung etc2 tu mesti la ada jugak dalam budaya aku... dan aku adalah orang Malaysia. Itupun salah ke...

Ish ish...

Hari ni baru aku tau org Indon sangat2 tak 'puashati' dgn org Malaysia.... Apa sgt la nak marah bab guna lagu dan nama makanan?? Ni yg aku rasa nak boikot produk Indon ni. termasuk lagu2nya sekali!kalau ada makanan yg sama, maknanya asal tu mesti asli dari tempat tu ke?

aceh tu bukan totally indon ok. Jawa di pulau jawa tu saja selalu lebih2. selalu tangkap sentapz.
Aceh LEBIH melayu dari bangsa jawa. Makna kata, antara ACEH dan JAWA sapa yg nampak lebih MELAYU dari segi agama, budaya atau lebih nampak serumpun???

Makanan2 aceh tu mmg ler mirip2 makanan melayu. berapa ramai org aceh yg mmg tinggal di msia sejak berkurun2 lamanya.
dorang pun ader sedara mara juga di aceh, sumatera. tak mustahil dorang balik dan buka warung atau teringin nak makan, isteri sorang masak.

nampak sangat budusnye INDON neh bila part lagu pun nak carik pasal.
INDON, boleh berambus!!

**tambah2 sakit ati bila tingat kes arwah adik Nurin**
ala perkara biasa la ni..hacker indon deface web malaysia.. hacker malaysia deface web indon..



The image “http://img405.imageshack.us/img405/4237/claim1ut7.gif” cannot be displayed, because it contains errors.
dlm byk2 post kat detik forum ade jugak org indon yg waras..
__________________________________________________________________

Bukannya menghargai bulan suci, malah saling sibuk menyerang orang lain atas nama nasionalisme.

Tahukah bahwa kalian hanya merusak citra Indonesia dengan memasang segala posting-posting yang tidak pantas di website itu. Apa bedanya kalian dengan FPI yang sok pahlawan menggerebek warung makan di jalanan itu.

Tahukah kalian bahwa kalian hanya memanaskan suasana, memperburuk keadaan dan saya khawatir akan berdampak pada TKI2 kita di Malaysia yang selama ini katanya kalian bela.. Yang setiap hari berjuang keras untuk keluarga di kampung halaman. Merekalah NASIONALIS sejati, sementara kalian hanya bisa sok nasional tapi nggak bisa berbuat apa-apa selain berdiskusi yang tak jelas juntrungannya disini..

Katanya orang Indonesia berbudaya, sopan santun.. Mana?

Buat detik.com.. Berhentilah mencari sensasi murahan.. Nggak nyangka, Mas Budiono dan anak buahnya seleranya rendah sekali.. Saya tantang kalian untuk menuliskan komentar saya ini di detik.com.. Jangan cuma komentar negatif saja yang dipasang..

Maskiko dkk.. berhentilah jadi provokator murahan!! Orang-orang Malaysia itu tidak membalas komentar kalian di rasasayange bukan karena takut, tapi karena mereka ada hal lain yang bisa dilakukan. Tidak seperti kalian.

Nggak usah sok nasionalis deh..
____________________________________________________________________

dari detikforum lagi...
forumer ni masih waras..

------------------------------------------------------------------------------------------

Oto_hian1st October 2007, 13:04
kok baru sekarang sih diheboh-hebohin...dah puluhan tahun tuh malaysia sama spore memakai lagu itu.

hampir tiap tahun lagu itu dinyanyikan di acara kemerdekaan singapura dan juga diacara kemerdekaan malaysia.

mungkin karena dari jaman dulu dah tenar lagu itu disana, mereka tidak menyadari kalau lagu itu aslinya dari indonesia.

selama ini mereka pakai lagu itu kita tidak keberatan kenapa baru sekarang ??
------------------------------------------------------------------------------------------


ni comment yang aku dapat dari email aku
''why do malaysia always STEAL everything from INDONESIA. Just name it, our island (sipadan-ligitan), batik, our food (rendang), and now our song!!

it is so pathetic!!''

sampaikan pasal rendang, batik pun dorang petikaikan ??? adeh aku rasa rendang indonesia dgn msia walaupun sama tapi tetap berbeza.... adehhh nak gelak baca.. kesian benda camnie pun nam cemburu..Kalau tak silap lagu Rasa Sayang ni versi Bahasa Jepun pun ada...


sayange memang takda tapi nona ada. buat kajian dulu sebelum keluar statement

nona I
panggilan utk gadis atau utk perempuan yg belum berkahwin (terutama utk bangsa asing).
Kamus Pelajar
nona II
nama sj pokok atau buahnya, Annona squamosa.
Kamus Pelajar
nona I
Id panggilan utk gadis atau perempuan yg belum berkahwin (terutama kpd perempuan asing).
Kamus Dewan Edisi Tiga
nona II
buah ~ a) sj tumbuhan (pokok dan buahnya), serikaya, Annona squamosa; b) sj tumbuhan (pokok dan buahnya), lonang, lonnek, Annona reticulata; ~ burung sj tumbuhan (pokok dan buahnya), petekat, sekendai, sekendal, Cordia dichotoma.
Kamus Dewan Edisi Tiga

*sumber: Laman Web Dewan Bahasa dan Pustaka

Ape susah2??..apa dorang nak bagi jek.

Batik..? amik ler..

Lontong Jawa..? amik ler..

Nasi impit..? amik ler..

Nasi lemak..? amik ler..

Adat pepatih..? amik ler..(orang pun tak heranlah)

Nasi goreng Padprik...? aikk?...ini pon nak jugak..? amik ler..

Siti Nurhaliza pun nak jugak ...? amik ler...Aiman tak kesah.... tapi dayang takleh yek...

Batu Caves pun kitaorang bole bagik kalau diorang nak...

nanti mawi pon derang kata hak derang ..sebab asal..JOWO.

Pendek kata Msia ni diorang nak semua lah...



LAS SKALI AKU NAK CAKAP
apa kata kita sebagai rakyat malaysia sepatutnya menunjuk satu protes
-jangan bagi derma bila negara diarang di landa bencana
-jangan bagi keja kat malaysia
-hukuman berat jika melakukan jenayah kat msia
-tembak jee lanun2 kat selat melaka(kebanyakan yg jadi lanun adalah navy2 indon
cari keje part time)itu korupsi banyak gile
-atau selebihnya korang tambah...


lagi satu yang aku hangin kat radio swasta msia
asyik2 lagu indon sampai aku rasa macam dok kat indon pulak
atau msia dibawah jajahan indon....??????
Dah 50 tahun merdeka, masih tak de jati diri....nak untung jeee

17 comments:

Anonymous said...

Benci membenci antara Malingsia dan Indonesia itu wajar adanya dari sisi psikologis. Yang kaya jadi sombong yang miskin jadi sensitip dan cepat marah.

Akan tetapi dengan aset demokrasi dan potensi wilayah sekarang ini saya yakin suatu saat ekonomi dan militer Indonesia akan jauh melampaui Malaysia sehingga M'sia tak akan bisa banyak cakap lagi.

Widodo Indonesia asli

Anonymous said...

Benci membenci antara Malingsia dan Indonesia itu wajar adanya dari sisi psikologis. Yang kaya jadi sombong yang miskin jadi sensitip dan cepat marah.

Akan tetapi dengan aset demokrasi dan potensi wilayah sekarang ini saya yakin suatu saat ekonomi dan militer Indonesia akan jauh melampaui Malaysia sehingga M'sia tak akan bisa banyak cakap lagi.

Widodo Indonesia asli

Anonymous said...

bgs la 2 mR widodo..mudah2an....x yah la wak indon ssh2 nk cari mkn kt tpt org...tpt sndri pn dah ckp mwh...

Ganteng said...

Gue... Mo apa lu?!!! berkata...
- Tahukah anda, di antara bulu2 ketek Ratu Inggris salah satunya berbendera Malasya...

- Tahukah anda, anak muda MALASya lebih senang musisi dr Indonesia daripada musisi mereka sendiri. Mereka mengagumi Aril Peterpan, Dewa, Ungu, Acha, Slank, Nidji, Samsons etc... Bahkan anak muda MALASya senang sekali memakai bahasa slang Indonesian dibandung bahasanya sendiri, walaupun terdengar sangat norak dan kampungan gitchuu... Mereka meniru trend dan mode di Indonesia, tidak terkecuali juga sangat senang Film dan Sinetron Indonesia (Malah anggota parlemen-nya sempat geger karena telat hadir untuk sidang soalnya pada nonton dulu sinetron... what a shame!!!)
Artinya apa?
1. Orang MALAS-ya lebih menyenangi budaya bangsa lain dibanding budayanya sendiri..
2. Nasionalisme-nya sangat rendah dan gampang luntur..

Tapi ada juga yang membanggakan (ehmm..). U know what? Malasya mau nyaingin Spiderman, Superman & Batman, skrg mrk udah bisa bikin superhero KECOA MAN... (norak skallleeee....)
Sebentar lagi mau keluar Kecoa Man, Lalat Man, Nyamuk Man, Kampret Man Huahahahahahahhaahhaa....

Hau Lau said...

DON'T EVER COME TO MALAYSIA IF YOU DON'T WANT TO GET RAPED OR ABUSED BY THEIR POLICE OFFICERS. TOURISTS ARE THEIR MAIN TARGETS. THEIR HOSPITALITY IS A HOAX. THERE IS NO ONE KNOWS ABOUT HOSPITALITY THERE. NEVER COME TO MALAYSIA !! YOU HAVE BEEN WARNED!

ampeh tul said...

bagus2...gaduh lagi..bejiran pon nak gaduh..negara lain tengok dok gelak sakan..melayu indon gaduh ngan melayu malaysia..bagus2..amalkan..

Anonymous said...

indon banyak cakap.. stupid

Anonymous said...

Untuk tetanggaku malaysia.. kalo gak bisa bikin lagu sendiri.. jangan curi lagu orang!! STOP PIRACY

Anonymous said...

malingsia negara bodoh..
apalagi masalah lagu... di Malingsia sendiri lagu2 Indonesia lebih diminati (peterpan, samsons, kangen, titans, padi, SOS, dewa, etc) dibanding band2 malingsia sendiri.. hal ini disebabkan musik malingsia tidak berkembang tahun 70an,80an,90an, sampai sekarang lagu malingsia monoton tidak berkembang!! makanya, oleh sebab itulah malingsia membajak lagu "Rasa Sayange" yang seluruh dunia tahu lagu itu ASLI 100% dari Maluku - Indonesia... Malingsia perlu mendatangkan guru-guru musik dari Indonesia, agar musik malingsia bisa berkembang...

Anonymous said...

kunjungi situs
http://arezeo.blogspot.com

untuk mendengar pelbagai versi MP3 lagu Rasa Sayang

priyo said...

The use of 'e' at the end of 'Sayange' is a unique dialect of Ambonese Malay, which distinguish them with the other tribes in Malay Archipelago.(http://en.wikipedia.org/wiki/Rasa_sayange)

seperti lagu ambon berikut:
http://www.youtube.com/watch?v=ljgOBtIcSaA

baby girl said...

WOW! i was shocked by how malaysian behaved. i've noticed most of malaysian always saying bad things. are you guys always behave like this? saying nasty things like 'babi'? keep swearing non-stop? do you have any good words to say? if you can't say anything nice, so don't say anything! you don't want me to say bad things abou malaysian, right? and for indonesian, nevermind for whatever they said. they don't know about us. mind our own bussines, ok? just make ourselves better and show them that we are not as bad as they thought. keep the peace around the world!!!

indonesien uber alles! gott sei dank und.. auf wiedersehen!!! :)

Anonymous said...

saper yg start provoke pasal ni lah yang BODOH dan BANGANG. xkira la malaysian or indonesian.

indon

1. korg bodo bile hina malaysia pasal benda remeh (lagu rasa syg, hak pulau dsb) padahal malaysia dah byk tolong korg dari segi bantuan kemanusiaan (banjir, gempa bumi) berjuta2 RM walaupon rakyat kami sendiri kebuluran..

2. korg xde smgt perpaduan lgsg, yg korg tau merempat negara org dengan cara salah (cde permit, pendatang haram jadah, dsb)...

malaysian

1. bodo jgk sbb tolong bangsa lain tp bangsa sendiri xmau jaga.

2. kerana lebih maju, sanggup jual negara sendiri dgn membwa pendatang asing..

3. paling bodoh, jaga hati bangsa lain tp bukan bangsa sendiri...


BODOH LAH SAPE YG TERLIBAT...

juon_malaya@yahoo

baby girl said...

first or all, everyone will hate me for saying this but it has to be said. at least i'm being honest..

Lagu "Rasa Sayang" ini memang adalah lagu asli dondang sayang cina peranakan baba nyonya negeri-negeri selat melaka, pulau pinang dan singapura, memang bukan lagu orang melayu pun. Sama ada asalnya dari lagu rakyat Ambon/Maluku Indonesia tak taulah. Nak tak nak, sememang orang Melayu memang masih tercari-cari identiti sendiri, kurang jatidiri sebab budaya dan tamadun bangsa Melayu setakat berpuluh tahun sahaja. Jangan marah ya...
+ yes it's from Ambon, Indonesia. no doubt. and we're not angry at all, we just didn't know what you were thingking.

aceh tu bukan totally indon ok. Jawa di pulau jawa tu saja selalu lebih2. selalu tangkap sentapz.
Aceh LEBIH melayu dari bangsa jawa. Makna kata, antara ACEH dan JAWA sapa yg nampak lebih MELAYU dari segi agama, budaya atau lebih nampak serumpun???
+ INDON? does this word still exist? i've never called malaysian as 'malingsia' in my life. aceh is a part of indonesia. we're different. if people in aceh looked more malay then the rest of us, so what's your problem? and please stop calling us 'serumpun' if you have no idea how to act like one!

nampak sangat budusnye INDON neh bila part lagu pun nak carik pasal.
INDON, boleh berambus!!
+ budus? i don't really understand malaysian language that much, because it's different from our language. but i know it's a negative sentences. you said you have indonesian blood, so you really embarrassed of it? i'm not 100% indonesian but i still love indonesia.

Oto_hian1st October 2007, 13:04
kok baru sekarang sih diheboh-hebohin...dah puluhan tahun tuh malaysia sama spore memakai lagu itu.
hampir tiap tahun lagu itu dinyanyikan di acara kemerdekaan singapura dan juga diacara kemerdekaan malaysia.
mungkin karena dari jaman dulu dah tenar lagu itu disana, mereka tidak menyadari kalau lagu itu aslinya dari indonesia.
selama ini mereka pakai lagu itu kita tidak keberatan kenapa baru sekarang ??
+ for us, it's not a problem if you sing it. the problem is you copyright it, pretend it as yours, and use it for malaysian tourism.

sampaikan pasal rendang, batik pun dorang petikaikan ??? adeh aku rasa rendang indonesia dgn msia walaupun sama tapi tetap berbeza.... adehhh nak gelak baca.. kesian benda camnie pun nam cemburu..Kalau tak silap lagu Rasa Sayang ni versi Bahasa Jepun pun ada...
+ no, we're not jealous at all. just ask to the old dutch and japanese people about this song. i guess they'll know it.

Siti Nurhaliza pun nak jugak ...? amik ler...Aiman tak kesah.... tapi dayang takleh yek...
+ amik ler?! what's that? nevermind.. dayang? who? nurfaizah? i think i've seen her a few times on mtv. it's ok if you think she's pretty, it's your choice. malaysian and indonesian are different. and we don't have the same taste.

Batu Caves pun kitaorang bole bagik kalau diorang nak...
nanti mawi pon derang kata hak derang ..sebab asal..JOWO.
+ who's mawi? never heard about it before.

Pendek kata Msia ni diorang nak semua lah...
+ NO! we don't need it. any of it! we just need you to respect other countries. never look down to the others.

the conclusion is.. respect every people around the world and treat every body as you want to be treated. peace :)

afif said...

assalamualaikum


kau tau kahh melayu tuuuu berasallllllllllllllllll dari perkataan perlariannnnnnnnnnnn.................orang yg merantau...........samada kau d acheh kah ..d malaysia kah kau tetap melayu yakni bangsa perlarian ,,,aku sbgi melayu jijik tengok kamu ni bertengkar tentang perkara yg kecik macm ni.....yg asli d tempat kamu tuu hanyalah kaum orang asli di tempat kamu tuuu...tahu....

oleh itu sya sebagai insan biasa berharap agar kita hidup dalam satu s8uasana yg harmoni........

askum

afif said...

peaceeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

get a life said...

ah emang dasar kampungan indo2 yang nulis comment di sini. i am half indonesian and i actually feel lucky that i'm born and bred in malaysia. kalo emangnya indo itu lebih bagus, kenapa sih anak2 orang kaya masi dihantar untuk belajar di malaysia? untuk belajar bahasa inggeris? udah sampe di sini masi bisa boast about their money ama status nya di indo. masing2 bergantung. kalo emangnya masi mau cerita yang buruk2 tentang malaysia, panggil aja semua warga indo yang di sini pulang ke indonesia. dasar ga bersyukur. pembantu rumah gwe aja seneng duduk di sini. jangan bilang kamu nasionalis when some of you don't even know every part of your country. and if we say babi, it's the same expression as when you people say "anjing" ato "tae". get a life.