Fuiyoh/Alalalan ! Malaysia: To All Credit Card Holders...

.

Kami Sudah Berpindah

PERHATIAN!



Buat Duit Dengan Google!Bukan Skim Cepat Kaya!


Klik Disini!
.Dapatkan 1Juta Pelawat Secara Percuma Ke Blog/Web Anda
Click Here for Free Traffic!






20 May 2007

To All Credit Card Holders...

Pernah tak korang isi minyak petrol dengan swipe kad kredit kat pam tu? Mesti pernah kan? Cepat dan tak membuang masa. Just swipe and fill the petrol.

Tapi, korang tau tak once dah swipe kad kredit tu dan walaupun korang nak isi RM50 ke RM30 ke RM70 ke, bank akan terus charge kad kredit korang tu sebanyak RM150 on the spot. Katakan la dalam sebulan korang isi minyak dgn kad kredit dlm 6 kali. Sekali isi RM70. Korang bayar dengan swipe kad kredit tu. Jadi, RM150 x 6 = RM900. Padahal yang diisi hanya RM70 x 6 = RM420.

Bermakna, katakan balance kad kredit anda adalah RM3,000 out of RM4,000...dan untuk bulan tu, walaupun anda menggunakan RM420 worth of petrol, tapi bank akan hold amount RM900 sampai pihak bank hantar bil pada kita. Ini bermakna, balance anda tinggal RM100. So, jangan terkejut bila anda nak beli barang2 yg berharga lebih RM100 dengan menggunakan kad kredit tersebut, kad tu dah over limit. Mesti anda pelik macam mana boleh over limit padahal guna untuk petrol tak lebih RM500.

Tapi, bila dah hujung bulan, bil dah dihantar, pihak bank akan release semula baki kad kredit tadi. Sebenarnya pihak bank hold RM900 tu as safety precautions. So, baki kad kredit akan kembali normal semula dengan jumlah yang sepatutnya.

Jadi, untuk mengelakkan ini drpd berlaku, takyah swipe kat pam minyak. Anda boleh terus gi kat cashier dan bayar guna credit card di cashier di mana anda perlu sign. Kalau anda isi RM70, maka RM70 la yg akan bank charge pada anda sebab anda dah turun signature pada transaksi anda sebagai bukti pengesahan.

Sekian, trima sarkis...

No comments: