Fuiyoh/Alalalan ! Malaysia: Can We call ourself "MALAYSIAN",

.

Kami Sudah Berpindah

PERHATIAN!



Buat Duit Dengan Google!Bukan Skim Cepat Kaya!


Klik Disini!
.Dapatkan 1Juta Pelawat Secara Percuma Ke Blog/Web Anda
Click Here for Free Traffic!






27 August 2007

Can We call ourself "MALAYSIAN",

Tak lama lagi kita semua akan menyambut Sambutan Jubli Emas Kemerdekaan Negara kita yang tercinta ini. Namun begitu setelah 50 tahun kita lepas dr penjajahan bangsa asing adakah kita semua sekarang ini benar2 boleh mengaku yang kita ni adalah "MALAYSIAN"? Soalan ni dah lama bermain dalam benak aku ni, sampai dah naik senak aku pikirkan. Politically mmg kita boleh kata yang kita semua ni adalah "MALAYSIAN" but secara individu, adakah kita semua ni benar2 boleh mengaku yang kita ni adalah Orang MALAYSIA? Nak kata aku ni dah lama hidup tak la lama mana but sejak aku mula boleh berpikir secara rasional dan logik aku selalu terpikir tentang banyak hal dan ini merupakan salah satu yg selalu aku pk kan. Soalan ni timbul berdasarkan ape yang aku nampak, dengar, baca dan jg alami sendiri.
http://www.osmansany.com/josh/merdeka/merdeka20_big.jpg

Terus terang aku katakan, pada pendapat aku kita semua ni x kira apa bangsa pun belum boleh mengaku yang kita ni adalah Orang Malaysia "Sejati" tetapi lebih kepada Penduduk Malaysia saja. Kesimpulan ni aku buat atas dasar walau pun kita dah 50 thn merdeka ttp sikap "PREJUDIS" antara 1 kaum dgn 1 kaum yang lain masih lagi menebal. Kita selalu disuapkan dengan cerita dan juga iklan2 di media masa yang menunjukan kita adalah 1 bangsa yang bersatu padu dan amat kukuh tetapi realitinya aku rasa korang jg sedarkan? Benda ni bukan aku pandai2 nak reka but adalah maklum balas drpd bbrp orang kawan aku yang terdiri daripada berbagai kaum yang ade kat Malaysia ni. Keadaan stabil yang kita ade sekarang ni tak ubah seperti pemain sarkis yg meniti kabel, dimana jika tersilap langkah saja semua ni akan berakhir. Satu situasi yang mudah aku bagi sebagai contoh, ade seorg budak bertanya kepada ayah dia tentang org2 yang dia temui sepanjang dia duduk d 1 taman, soalan dia " Ayah, dia tu orang apa?" Si ayah tanpa pk panjang akan jawap "orang melayu, orang cina, orang india etc" tu jenis jawapan yang bermoral la kalau yg jenis main ikut sedap mulut lak aku rasa kau orang pun taukan ape jawapan si ayah. Jadi aku nak tanya korg semua ape sebenarnya jawapan yang sepatutnya si ayah ni berikan? ade byk situasi yg aku nak timbulkan tapi aku rase ni pun dah cukup tapi ade peluang nanti aku akan bagi bbrp situasi lagi.

Okaylah aku rasa dah panjang sgt aku membebel ni, aku bukan berniat untuk menyuramkan suasana kegembiraan kemerdekaan kita tp lebih kepada untuk renungan kita semua, just imagine jika sikap x percayakan/prejudis antara kaum yg ade kat negara kita ni, korg rasa senang tak musuh nak memusnahkan ape yg para pejuang kemerdekaan kita telah perjuangkan sejak mereka mula kenal perkataan "MERDEKA". Aku sentiasa berdoa yang anak cucu aku nanti masih lagi mampu menyebut perkatan keramat tu dangan kawan2 mereka x kira ape bangsa pun.

wub.gif Happy birthday Malaysia! Moga ia akan berkekalan hendaknya. cool.gif

2 comments:

Anonymous said...

angan2 je la.. cina dengan india semua dh naik kepala.. org melayu skrg ni semua pengecut..

Anonymous said...

malaysia negri paling cabul
MAHATIR NGEWE
BADAWI BANGSAT